• Elvis Berton

    Sedam gladnih godina / Seven Hungry years Galerija Kortil, Rijeka 26.02. - 15.03.2014.
  • NAGRADE I PRIZNANJA / AWARDS AND HONORS

    2002. 
    15. Ex-Tempore slikarstva, Vodnjan, III nagrada stručnog žirija


    2003.
    "Grisia 2003.", Rovinj, otkupna nagrada


    2004. 
    “3. Open Riva Art”, Fažana, posebna nagrada stručnog žirija
    17. Ex-Tempore slikarstva, Vodnjan, III nagrada stručnog žirija
    11. Ex-Tempore slikarstva, Grožnjan, Nagrada grada Grožnjana


    2006. 
    4. Međunarodni likovni natječaj “Oleum Olivarum”, Krasica, posebna pohvala stručnog žirija
    “Grisia 2006.”, Rovinj, otkupna nagrada


    2007.
    5. Međunarodni likovni natječaj “Oleum Olivarum”, Krasica, posebna pohvala stručnog žirija
    "6. Open Riva Art”, Fažana, otkupna nagrada


    2008.
    5. Ex-Tempore slikarstva „Novigradsko plavetnilo“, Novigrad, 2. nagrada stručnog žirija i otkupna nagrada
    “Grisia 2008.”, Rovinj, posebna pohvala stručnog žirija
    15. Ex-Tempore slikarstva, Grožnjan, otkupna nagrada


    2009. 
    7. Međunarodni likovni natječaj „Oleum Olivarum“, Krasica, otkupna nagrada


    2010.
    8. Međunarodni likovni natječaj „Oleum Olivarum“, Krasica, otkupna nagrada


    2011. 
    “Grisia 2011.”, Rovinj, posebna pohvala za slikarstvo
    18. Ex-Tempore slikarstva, Grožnjan, pohvala žirija


    2012.
    10. Međunarodni slikarski natječaj „IstrArt“, Buje, otkupna nagrada


    2013.
    11. Međunarodni likovni natječaj „Oleum Olivarum“, Krasica, 1. nagrada
    "Grisia 2013.”, Rovinj, otkupna nagrada

  • "SEDAM GLADNIH GODINA" U RIJEČKOJ GALERIJI KORTIL

    pozivnicaU srijedu, 26. veljače u 20 sati u galeriji Kortil u Rijeci otvara se samostalna izložba pazinskog likovnog umjetnika Elvisa Bertona "Sedam gladnih godina". Riječ je o vizualno-zvučnoj instalaciji koju Berton premijerno predstavlja javnosti, a sastoji se od sedam metalnih skulptura krava u prirodnoj veličini te 35-minutnog tonskog zapisa krava kojeg je autor snimio u Savičenti u štali Darka Pekice iz umjetničke skupine Šikuti Machine i na jednom seoskom imanju u zaseoku Bregi u središnjoj Istri. Izložbu će otvoriti povjesničarka umjetnosti Vilma Bartolić. Izložba je realizirana uz potporu Grada Rijeke i Istarske županije.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

O TRILOGIJI ELVISA BERTONA - Ketrin Miličević Mijošek

Stil, govoreći općenito, ali i u kontekstu umjetničkog izražavanja ne možemo «kupiti», a «ono nešto» što i prepoznajemo kao stilom možemo opisati kao vanjsku vizualizaciju autorove izvorne povezanosti sa sobom i sa svijetom oko sebe – kao pronalaženje jedinstvene formule kojom umjetnik osjećaj, viziju – nešto nematerijalno i za okolinu neuhvatljivo, pretvara u vidljiv sustav reprezentacija.

Zanimljivo i bitno za umjetnost, ističe Arthur C. Danto u svom Preobražaju svakidašnjeg (unutar kojeg propitkuje samu bit umjetničkog djela), upravo je spontana sposobnost umjetnika da nam omogući sljedeće - vidjeti njegov način svijeta i to onako kako nam ga on posreduje, zaključujući da ukoliko prisvojimo tvrdnju da je stil = čovjek, veličina stila je veličina osobe, a struktura stila nalik je strukturi osobnosti.
Elvis Berton autor je prepoznatljiva rukopisa, autor koji «raspolaže» vlastitim stilom, a da pritom sa sigurnošću možemo tvrditi kako ovdje nije riječ o epizodi, o iznimci, već o pravilu. Prošlogodišnje obilježavanje Bertonovog desetogodišnjeg rada govori tome u prilog. Retrospektivna izložba sugestivnog naziva Dekada, sažela je cikluse nastale u proteklom desetljeću i potvrdila Elvisa Bertona kao autora uvjerljivog i prepoznatljivog izraza, iznimne dosljednosti i predanosti u «iscrpljivanju» i opredmećivanju tematika koje su u užem ili širem smislu povezane s prirodom i neposrednom okolinom, te autora koji rado poseže za medijskom raznolikošću.
Karakterističan trag titrave, pulsirajuće energije, fizionomija koja nalikuje, priziva i podsjeća na dječji rukopis, naglašenost crteža, sastojci su formule kojima nas Elvis Berton uvodi u svijet prirode, a da ju pritom ne oponaša već interpretira kroz svoju prizmu doživljenog – pretvara ju u vlastiti sustav simbola lišenih suvišnih deskriptivnih obilježja. Početna naglašenost i razvedenost kolorita postupno će puštati mjesto reduciranom kromatskom registru kojeg možemo iščitati i kao pročišćavanje odabranih «informacija» kojima će uprizoriti zadanu temu.
Razlog zbog kojeg sve to spominjem u kontekstu predmetne izložbe jest upravo što su sve mijene, sve odluke, svaki sljedeći korak kojeg je autor (s pravom) odabrao tijekom ovog desetljeća, kulminirale upravo u TRILOGIJI koja predstavlja još jedan značajan obrat – autorov iskorak u fizički i virtualni prostor.

TRILOGIJA pod nazivom Šume na svoj način predstavlja transponiranje teme u različite sustave medijske prezentacije – a da je autor pritom uspio zadržati odabranu tematsku i izražajnu dosljednost i prepoznatljivost. Rezultati ? Vrijeme radnje – paralelno, doživljaj – slojevit, metafora – višestruka.

Metalna, digitalna i akrilna šuma – svaka na svoj način ističu prostorne i vremenske blizine i udaljenosti, taktilno prisustvo i odsustvo, fizičku tjelesnost i bestjelesnost, premještanje naglaska s osjećaja realiteta na viziju, možda i iluziju…Uz navedeno, trilogija na nevjerojatan način istovremeno progovara o krhkosti i moći.

Metalna šuma, nastala 2007. godine – fizička je i opipljiva ambijentalna instalacija. Sastoji se od objekata koji postoje kao «crteži u prostoru», kao linijski izvedene forme, naglašene plošnosti, izraženih ritmičkih i asocijativnih vrijednosti. Objekti u svom suodnosu i međusobnom komuniciranju oformljuju vlastiti prostor (unutar zadanih galerijskih okvira), a kretanjem kroz taj isti prostor (prostor šume), kao promatrači doživljavamo i izmjenu ritmičkih vrijednosti, izmjenu planova…Ona je tu - sada, na dohvat ruke, opipljiva u svojoj krhkoj fizičkoj prisutnosti…

Digitalna šuma – multimedijalna je instalacija i kao drugi dio trilogije sa tjelesnog i opipljivog prebacuje težište na nematerijalno, na virtualno… Projekcija računalno stvorenih i obrađenih fotografija stabala u svom kontinuiranom izmjenjivanju premještaju značenja i način iščitavanja zadane metafore – sada je šuma svedena na privid, sjećanje, iluziju, san, viziju…a znakovita je i njena ogoljelost.

Akrilna šuma – zaključuje Trilogiju «povratkom» autorova rukopisa na slikarsko platno gdje u suženom kromatskom registru prepoznajemo taktilni, živ i unatoč dvodimenzionalnosti slikarske podloge – opipljiv i uvijek prepoznatljiv trag umjetnika… Slike su to živih tekstura i naglašenih crtačkih vrijednosti, kao osobine koje ujedno predstavljaju i opće karakteristike autorova izraza. Prikazi stabala u znakovnom smislu jednaki su svojim virtualnim i metalnim izvedenicama – linija u svom prepoznatljivom kretanju osnovni je likovni element, ona stvara oblik koji umnožen na asocijativnoj razini priziva ideju šume, a unatoč suvremenosti vrijedno je i zanimljivo primijetiti tiho prisustvo „nečeg“ duboko arhetipskog i drevnog (osobine su to koje vrijede za trilogiju u cijelosti).

Razumjeti umjetničko djelo znači shvatiti metaforu koja je uvijek «tamo», jer metafora je uvijek prisutna kod umjetničkih djela – na nama promatračima je da ju iščitamo, a to je iščitavanje i ključ komunikacije između autora i promatrača. U svojoj višeslojnoj medijskoj prezentaciji TRILOGIJA je prema recipijentima postavljena na iznimno intrigantan, suvremen, cjelovit način što ujedno potvrđuje i autorovo razumijevanje medija i njihovih mogućih izražajnih i asocijativnih učinaka.

Ukoliko Trilogiju – uvjetno rečeno, postavimo pred još jednu «provjeru» - onu koja propitkuje odnos umjetničkog djela i vremena u kojem je ono nastalo, dolazimo do još jednog afirmativnog zaključka. Naime, osim u medijskom, Trilogija je aktualna i u tematskom i „simboličkom“ smislu i potpuno se uklapa u trend analiziranja čovjekovog (ne)postupanja prema okolišu čije su negativne posljedice iz dana u dan sve vidljivije, no pritom valja naglasiti da to nipošto nije njena osnovna misija. Jer Trilogija nije isključivo nagovještaj mogućih ekoloških katastrofa apokaliptičnih razmjera…ona je u određenim aspektima, kako je istakao svojedobno i sam Darko Glavan, nalik «upozorenju».

Elvis Berton svojom je složenom umjetničkom pričom sagledao mogućnost paralelnog opredmećivanja teme koristeći pritom medije koji svaki za sebe na različit način pružaju i različite mogućnosti interpretacije…Takvim je odabirom iznimno sugestivno skicirao i duh današnjeg vremena u kojem se zbog nevjerojatne brzine (i količine) kolanja informacija, ali i brzine tempa u kojem živimo te mogućnosti koje nam pružaju tehnološka dostignuća, često nadmeće pitanje što je zbilja, a što fikcija...što se zaista dogodilo i što će se tek dogoditi…Realnost i odgovornost je naša, na nama je da odlučimo u kojem smjeru krenuti…a kada je riječ o samom autoru i o njegovom umjetničkom usmjeravanju, možemo s pravom reći da je on svoj put zacrtao - dogodilo se to prije više od desetljeća.

Ketrin Miličević Mijošek

6-akrilna-suma-20  11-akrilna-suma-25  akrilna-suma3 IMGP5158

RECENZIJE