• Elvis Berton

    Sedam gladnih godina / Seven Hungry years Galerija Kortil, Rijeka 26.02. - 15.03.2014.
  • NAGRADE I PRIZNANJA / AWARDS AND HONORS

    2002. 
    15. Ex-Tempore slikarstva, Vodnjan, III nagrada stručnog žirija


    2003.
    "Grisia 2003.", Rovinj, otkupna nagrada


    2004. 
    “3. Open Riva Art”, Fažana, posebna nagrada stručnog žirija
    17. Ex-Tempore slikarstva, Vodnjan, III nagrada stručnog žirija
    11. Ex-Tempore slikarstva, Grožnjan, Nagrada grada Grožnjana


    2006. 
    4. Međunarodni likovni natječaj “Oleum Olivarum”, Krasica, posebna pohvala stručnog žirija
    “Grisia 2006.”, Rovinj, otkupna nagrada


    2007.
    5. Međunarodni likovni natječaj “Oleum Olivarum”, Krasica, posebna pohvala stručnog žirija
    "6. Open Riva Art”, Fažana, otkupna nagrada


    2008.
    5. Ex-Tempore slikarstva „Novigradsko plavetnilo“, Novigrad, 2. nagrada stručnog žirija i otkupna nagrada
    “Grisia 2008.”, Rovinj, posebna pohvala stručnog žirija
    15. Ex-Tempore slikarstva, Grožnjan, otkupna nagrada


    2009. 
    7. Međunarodni likovni natječaj „Oleum Olivarum“, Krasica, otkupna nagrada


    2010.
    8. Međunarodni likovni natječaj „Oleum Olivarum“, Krasica, otkupna nagrada


    2011. 
    “Grisia 2011.”, Rovinj, posebna pohvala za slikarstvo
    18. Ex-Tempore slikarstva, Grožnjan, pohvala žirija


    2012.
    10. Međunarodni slikarski natječaj „IstrArt“, Buje, otkupna nagrada


    2013.
    11. Međunarodni likovni natječaj „Oleum Olivarum“, Krasica, 1. nagrada
    "Grisia 2013.”, Rovinj, otkupna nagrada

  • "SEDAM GLADNIH GODINA" U RIJEČKOJ GALERIJI KORTIL

    pozivnicaU srijedu, 26. veljače u 20 sati u galeriji Kortil u Rijeci otvara se samostalna izložba pazinskog likovnog umjetnika Elvisa Bertona "Sedam gladnih godina". Riječ je o vizualno-zvučnoj instalaciji koju Berton premijerno predstavlja javnosti, a sastoji se od sedam metalnih skulptura krava u prirodnoj veličini te 35-minutnog tonskog zapisa krava kojeg je autor snimio u Savičenti u štali Darka Pekice iz umjetničke skupine Šikuti Machine i na jednom seoskom imanju u zaseoku Bregi u središnjoj Istri. Izložbu će otvoriti povjesničarka umjetnosti Vilma Bartolić. Izložba je realizirana uz potporu Grada Rijeke i Istarske županije.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Dekada - Mladen Lučić

Pazinski umjetnik srednjeg naraštaja Elvis Berton predstavlja se u dva pazinska izložbena prostora svojevrsnom retrospektivom svog bogatog likovnog stvaralaštva. Logičan naslov izložbe - Dekada odnosi se na deset proteklih godina autorova umjetničkog stvaralaštva te su izloženi radovi iz svih tematskih ciklusa nastalih u tom razdoblju. Premda autodidakt koji je, kako sam kaže, na nagovor prijatelja započeo likovnim radom, Berton je autor o kojemu likovna kritika ozbiljno razmišlja te ga doživljava kao jednog od značajnijih istarskih autora suvremenog likovnog izričaja.
Prvi, ovdje zastupljeni, autorov ciklus akrila na papiru pod nazivom Biljke na izvjestan način predstavlja ishodište autorova desetogodišnjeg stvaralaštva. Te slike, intenzivnog kolorita, rađene su slojevitim nanosima boje špahtlom na površinu te takvim postupkom zazivaju autorovo ranije kolažiranje čime je Berton započeo svoj umjetnički put. Ikonografsko ishodište tih slika identično je kolažima, a radi se o preispitivanju različitih manifestacija života prirode. Ako je autor krenuo od subjektivnog doživljaja pejsaža, tog obvezatnog slikarskog štiva i nepresušnog izvora inspiracije mnogih slikara, u ovom se ciklusu koncentrira na njegove sastavne dijelove poput cvijeća, travki i, kao što ime tematske cjeline ilustrativno govori – bilja općenito. Kada pročita ove rečenice, čitatelj u svojoj imaginaciji zacijelo stvara predodžbu realistički slikanih kompozicija kojima je prepuna slikarska literatura od renesanse naovamo, ali
takav je dojam u potpunosti pogrešan, jer Berton slika jedan poseban, hermetički zatvoren svijet, gdje manirom dječjeg crteža i kolorita iskazuje svoj stav o odnosu čovjeka i prirode – odnosno opću temu segmentizira i predočava na najjednostavniji, ali izuzetno implicitan način. Marija Ivetić u predgovoru tom ciklusu 2000. godine piše: „Berton se ne okreće prirodi okom pomnog opservatora, njega ne zanima narativna interpretacija viđenog već doživljenog, nego stvara osobne predodžbe krajolika u kojima se slika krajobraza nameće kao slika unutarnjeg a ne vizualnog doživljaja - krajolik transponiran u novi imaginarni poredak…“
Takav će stav o toj općoj, nepresušnoj i krajnje inspirativnoj slikarskoj temi, odnosno općenito o slikarskim problemima, Elvis Berton zadržati i u nadolazećim, ovdje predstavljenim ciklusima. Međutim, iz ciklusa u ciklus on postaje sve radikalnijim i redukcionističkim postupcima sklonijim autorom, te već sljedeća cjelina - Trave - u cijelosti postaje ozbiljno programski osmišljena. Gasi se “dječji” kolorit, a koncentracija kreće u smjeru naglašavanja infantilnog crteža, koji mu do današnjih dana ostaje parafrazom osobne slikarske potke. Berton Travama definitivno kreće u svijet jednostavnosti koji će interpretirati osobnim sustavom znakova baziranih na minimalističkom i mimetičkom diskursu. Ovdje se već može govoriti o promjeni umjetničke vokacije, jer slikarstvo postupno uzmiče pred crtežom, ali se nikako ne gasi. Crtež postaje primarnim subjektom kompozicije koji organski izniče iz slikarski tretirane površine, a ranije bogati kolorit ustupa mjesto slojevitoj i pažljivo izbalansiranoj kromatici, bliskoj monokromnom slikarstvu. Te radove možemo uvjetno nazvati sliko-crtežima, a autor im je intuitivno toliko blizak da ih neće napuštati čak ni i u njihovim kasnije opredmećenim manifestacijama.
Nedavno sam, za izložbu u novigradskoj galeriji Rigo, pisao predgovor slikarici Ivi Gašparić – Žiković koja manirom dječjeg likovnog izričaja progovara o suvremenoj stvarnosti, odnosno tim načinom naglašava izvjestan dualizam svijeta i vremena u kojemu smo rođeni i ovog u kojemu sada živimo. Dječji je crtež u oba umjetnika izabran kao svjesno izražajno sredstvo bijega od stvarnosti, međutim dok Ivine slike tvore životinje s ljudskim osobinama, Berton se tom manirom služi isključivo kao znakom duboko ukorijenjenim u imaginarni prostor dječje percepcije. Umjetnik je više no spretno izabrao takav likovni govor kao svoj prepoznatljiv izraz, možda se i nesvjesno time približivši art brutu i tašizmu (na gotovo informelistički tretiranoj slikanoj površini ugrebeni su ili naneseni linearni znakovi), ali prvenstveno kao krajnje jednostavan simbolički govor koji nas vraća u daleko sretniji svijet od ovoga u kojemu sada živimo. Osim njegove osnovne umjetničke inspiracije - prirode, gdje profinjenim izražajnim sredstvima (metalne skulpture stabala i suhog lišća) ukazuje na ekološke opasnosti, teme su njegovih radova i baladuri, prepoznatljiva stubišta istarskih tradicionalnih kuća, kojima ponovno zaziva prošla vremena i onaj život koji je nekada bio po mjeri čovjeka. Ciklus Baladuri Elvis slika identičnim, za njega već prepoznatljivim, znakovnim redukcionizmom koji sada u potpunosti dominira slikanim poljem. Površina slike rađena je jakom gestualnošću te čini kontrapukt ikonografskoj linearnoj jednostavnosti koja smjelim kompozicijskim intervencijama stvara izvjestan perspektivni iluzionizam što je u profinjenoj i nijansiranoj suprotnosti s literarnim predloškom simbolističke narativnosti. Specifično je da je Berton do tako složenog iščitavanja došao krajnje jednostavnim sredstvima potvrđujući da je nepisano umjetničko geslo „manje je više“ ako se, kao što je u Elvisa slučaj, smišljeno provodi sugestivnije i upečatljivije od raznovrsnih nabrajanja, narativnih deskripcija ili asocijativne jednostavnosti, čemu u današnje vrijeme sve više nazočimo. Berton svoj specifični minimalizam dosljedno provodi u svim medijima kojima se služi (slika, crtež, skulptura, ambijent, digitalni zapis) prilagođujući medij svom istinskom izrazu, a ne svoju umjetničku osobnost mediju, što je odlika onih autora koji su već u početku ispravno zacrtali svoj umjetnički put te ga sustavno nadograđuju i čvrsto stoje iza svog stvaralaštva.

Mladen Lučić

suma2  suma3